Wat zijn de volgende stappen in Minidom ?

Eerst en vooral zijn er een aantal aanpassings - en herstellingswerken noodzakelijk.

Ondertussen wordt er ook al gestart met de aanpassing van de omlopen in Deel II, zodat er hier een 4de omloop bij komt.
Dat wil dus zeggen dat er in totaal 6 omlopen komen, 2 in Deel I en 4 in deel II.
Elke omloop zal een wisselspoor hebben zodat er op elke omloop een trein kaan rijden terwijl er een andere wacht op het wisselspoor.

Hieronder de schets van de totale omloop.



Dus in totaal zijn er dan, bij een max. bezetting, 12 treinen buiten in de tuin aanwezig, waarvan er telkens 6 tegelijkertijd kunnen rijden, zonder mekaar te hinderen.
Ondertussen staan er dan nog 6 treinen klaar, 1 per omloop op het wisselspoor, die direct ingezet kunnen worden.
In het tuinchalet, kunnen in het verdekt station bij Max. bezetting nog 7 treinen klaar staan voor directe inzet, op 2 niveau's, dus spreken we over een totaal van 19 complete treinen die rechtstreeks kunnen ingezet worden.
Er zijn wel 9 beschikbare sporen, waarvan er maar 7 worden bezet, omdat er telkens op elk niveau 1 spoor moet vrij blijven voor een binnenkomende trein ( enkel bij Max. bezetting buiten ), zodat er vervolgens een andere kan buiten rijden.

Alle omlopen zullen ook door middel van wissels met elkaar verbonden worden, maar elke omloop zal geïsoleerd worden daar er met verschillende voedingen wordt gewerkt, analoog en digitaal.
Er moet dus ook een beveiliging worden ingebouwd om onderlinge kortsluitingen te voorkomen en dit zal verzekerd worden door een afzonderlijk bedieningspaneel in het tuinchalet.

Ook komt er een extra mogelijkheid om één trein te laten rijden over 4 omlopen na mekaar, zonder wissels te moeten schakelen.
Dit is speciaal bedoeld om tussendoor een trein te laten rijden, zonder noodzakelijke tussen van een bedienaar, maar die toch bijna overal rijdt, wat toch mooi is om zien.
Via het bijkomende bedieningspaneel wordt het dus ook mogelijk van deze trein op alle omlopen waar hij rijdt door slechts één transfo of voeding te bedienen, dus is er geen enkel gevaar voor kortsluitingen onderling.
Later kan er nog een tweede trein aan toegevoegd worden, maar dat vraagt dan ook extra sein-beveiliging om aanrijdingen te voorkomen.
De 5de omloop, in Deel I, kan er ook nog bijkomen, maar dan alleen voor kleinere treinen, daar hier te korte bochten zijn aangelegd, die niet door grote treinen met langere wagens kunnen genomen worden.
De 6de omloop is met tandrad, in Deel I, dus niet toegankelijk voor andere treinen.

Er wordt ook nog een signalisatie voorzien met lichtseinen, maar hier ben ik nog aan het testen om een systeem toe te passen voor het bedienen van de seinen door elke trein op de omloop zonder dat er aan de treinen zelf "GEEN" extra contact of magneet moet worden bevestigd, zodat ook eventuele gastrijders, zonder problemen of aanpassingen, kunnen deelnemen en de seinen automatisch bedienen zoals het hoort.

Dit zijn dan de volgende plannen, die mogelijks dit jaar ( 2021 ) al een uitvoering krijgen, maar zeker volgend jaar ( 2022 ) moeten klaar zijn, daar er in September   ( 2022 ) nogmaals een volledig Opendeur-Weekend wordt gepland.

Wordt vervolgd !

 

Geen opmerkingen: