Aan de slag met LED-Verlichting !

De donkerste en koudste dagen van het jaar worden nu gebruikt om  mijn personenwagens van verlichting te voorzien, licht in de duisternis dus !
Ik heb nu ook gekozen voor LED-verlichting ! ... waarom juist ?

Wel deze verlichting heeft vele voordelen, ook in de modelbouw.
Je kan ze gemakkelijk inbouwen, deze verlichting geeft ook geen felle warmte meer af zoals de vroegere gloeilampjes, dus je kan ze overal plaatsen zelfs in of tegen kunststof ,er is geen gevaar meer voor wegsmelten.

Maar de belangrijkste factoren zijn natuurlijk, het geringe verbruik en ook de aankoopprijs.

WIk laat me echter niet vangen met de aangeboden verlichting-sets die in de handel 
worden aangeboden, want hier is geen of nauwelijks prijsverschil merkbaar.

( Weer zo'n zet van de fabrikanten, die net zoals hun digitale systemen, hier ook weer een extra gelegenheid in zien om elektronische artikelen aan de man te brengen aan woeker prijzen en zo weer extra winst kunnen maken )
Wel dit wil ik kost wat kost voorkomen, dus werk mijn eigen verlichting uit, op de voordeligste manier, terwijl het eindresultaat prima werkt en niet moet onderdoen voor een aangekochte verlichting-set.

Deze foto toont alles wat ik nodig heb voor een wagenverlichting :
Ledstrips, een bruggelijkrichter, een stekker-verbinding en draad.



Bij deze Piko-wagens heb ik de klassieke koppeling vervangen door een stroomkoppeling van PIKO.




In het voorjaar 2019 zal ik de rij-eigenschappen grondig testen en vooral ook  het duwen van de wagens, want met deze vaste koppeling moet dit normaal vlotter verlopen zodat ik dan ook een stuurrijtuig kan bijplaatsen zonder problemen. 



 ... en zo ziet het eindresultaat er dan uit !


Deze Alex-wagen, heeft nog geen stroomkoppeling, maar hier is een stekkerverbinding voorzien, zodat alle wagens ook onderling met elkaar kunnen doorverbonden worden.




Ook de nieuwe BR103 loc van Piko is nu voorzien van extra verlichting in de bestuurders-cabine en ook in het centrale aandrijving-compartiment 
( wat digitaal uitgeschakeld kan worden bij het rijden ).
Hier is ook een extra stroomverbinding geplaatst aan de achterzijde, zodat hier ook de wagenverlichtingen kunnen aangesloten worden.


Algemene voordelen bij het doorverbinden tussen loc en wagens :
- Geen metalen wielen en stroom voerende wielen onder de wagens ( Geen grote kosten ! )
         - Van zodra de loc spanning krijgt gaan ook alle binnenverlichtingen branden.
             ( ... het storende flikkeren van verlichting tussen de wagens onderling, met eigen                                     stroomafname via metalen wielen is nu uitgesloten )





Ook oudere modellen van Amerikaanse wagens krijgen een Led-verlichting, waarbij de kleur wat wordt aangepast en minder sterk overkomt.




Dit zijn de eerste resultaten met wagens die nog niet van verlichting waren voorzien, maar een groot aantal wagens van LGB hebben reeds een verlichting met metalen wielen, maar ook deze is nog met de klassieke gloeilampjes.
Deze moeten allemaal aangepast worden naar Led-verlichting en ook met stekkerverbindingen onderling.

Dus er is nog heel wat werk te doen, maar dit zal natuurlijk ook ten goede komen aan het stroomverbruik dat nu ook geweldig zal dalen bij het rijden met verschillende treinen met verlichting, dus sparen we zo ook onze transfo's of voedingen.