Toch nog een bezoek aan Minidom ... mogelijk !

Beste modelbouwers en tuinspoorliefhebbers :
Ik stel jullie geduld wel op de proef en misschien is er ook spijt en teleurstelling omdat er geen opendeur meer volgt.

Maar er is misschien nog een lichtpuntje !


Het zal nog wel even duren alvorens terug alles in orde kan gebracht worden, na de grote aangekondigde werken in en om de tuin.
Maar, daarna ga ik ongetwijfeld nog een aantal mensen uitnodigen die al vrienden of treinliefhebbers zijn.



Ik heb ook een aantal mensen die nog graag eens willen langs komen, als eerste kennismaking of om nogmaals te komen, voor mij maakt het geen verschil.
Wat ik wel vraag en al gevraagd heb aan mogelijke kandidaten, dat ze mij een kleine E-mail sturen, zodat ik ze kan toevoegen aan mijn lijst.
Van zodra ik dan nog een rij-namiddag kan inleggen, zal ik ook een aantal uit deze lijst uitnodigen en kan je gewoon nog even langs komen.


Het grote voordeel van dit systeem is wel dat het niet te druk zal zijn en er ook voldoende tijd is voor een fijn gesprek of wat bijkomende informatie en antwoorden op jullie eventuele vragen.


Mijn E-mail adres vind je hier in de rechter kolonne.
Dus niet twijfelen, maar doen, het is nog een unieke kans om Minidom nog eens te bekijken terwijl de treinen rijden.


Opgelet !
Even langs komen zonder uitnodiging is niet verstandig.
Je kan dan in het beste geval, indien ik thuis ben, even in de tuin kijken, maar dan zal er ook geen trein rijden of te zien zijn.


Na verwijderen van de hoge bomen, kant Langestraat en het plaatsen van een nieuwe afsluiting zal er ook geen mogelijkheid meer zijn om door de bomen en struiken te gluren, wat velen vroeger deden.


We blijven voorlopig nog altijd een uitzondering maken voor :
--- Groepen of Verenigingen, min. 15 en max. 40 personen.
--- Groepen van mensen met een beperking, samen met hun begeleiders.

Maak een tijdige schriftelijke afspraak (Min. 1 maand voor datum ) en wij regelen een bezoek.


 Met vriendelijke groeten van mij en het Minidom-team

Grote werken in de achtertuin !

Onze achtertuin (Minidom), was aanvankelijk links en rechts afgeboord met sparren, die al flink uit de kluiten zijn gewassen en dit om alle nieuwsgierige blikken en het overwerpen van ballen en andere van de buren tegen te gaan.
Dit vraagt ook elk jaar veel onderhoud, wat op leeftijd wel begint lastig te worden, zodat ik al enkele malen hulp heb moeten inroepen, soms ook professionele, maar dit kost dan ook telkens weer een som geld.

Dit jaar komt hier verandering in !
Enkele jaren geleden kregen we een nieuwe buurvrouw aan de linker kant en werd dan ook de eerste reeks sparren weggehaald en vervangen door een nieuwe degelijke afsluiting.
Hieronder op de foto, zie je nog de oorspronkelijke bomen ...


... en hier is dan het latere zicht met de nieuwe afsluiting


Maar aan de rechter zijde staan nog steeds hoge bomen en achteraan in de tuin staat een afsluiting, die ik nog zelf heb geplaatst.



Die afsluiting achteraan sluit aan op mijn tuinchalet en staat op ongeveer 60 cm (wettelijk minimum = 50 cm) van de scheiding met de achterbuur.



 Al deze hoge bomen, aan de straatkant en ook de afsluiting achteraan zullen in het voorjaar vervangen worden door eenzelfde afsluiting als aan de linker kant.
Wel zal de afsluiting achteraan, in samenspraak met de achterbuur ook op de scheiding worden geplaatst, zodat ik daar ook nog extra ruimte zal bijkrijgen.
Maar er is ook voorbereidend werk, daar de uitritten van mijn treinbaan moeten worden weggenomen, zodat de oude afsluiting kan worden verwijderd.

Vooraan is de voortuin nog afgeboord met een lage haag, maar die wordt ook vervangen door een lage afsluiting.
De twee hoge afsluitingen links en rechts van de woning met aan beide zeiden een poortje, worden meteen ook vernieuwd, zodat alles in dezelfde stijl komt te staan.



Dus grote werken in het vooruitzicht, maar dit gaat weer ten goede komen van mijn treinentuin, ik zal weer overal goed bij kunnen komen voor de nieuwe afwerking, zodat Minidom er weer wat anders zal uitzien, maar vooral vele strakker en met minder onderhoud in de toekomst, waar ik wel erg blij om ben.

... wordt vervolgd !

Aan iedereen :
Fijne eindejaarsfeesten en een geweldig 2023.
Maar vooral een goede Gezondheid en extra veel treinplezier.


Hierbij mijn nieuw Kerst-tafereel, zoals elk jaar weer, in de woonkamer :


Weer mijn geliefd onderwerp, een berglandschap met eigenhandig geschilderde achtergrond ...


Een H0-treinbaantje waarop zelfs 3 treintjes vol automatisch kunnen rijden, volledig nog analoog en met de vertrouwde schakelrails, aangestuurd door de sleepcontact van de locs ...


... een oerdegelijk systeem van Märklin met de vroegere K-rails ...


Volledig aangekleed en van een zeer kleurrijke verlichting voorzien.


Een streling voor het oog !


Met enkele ingebouwde tunnels ... want dat hoort erbij !





 ... en dan maar hopen dat we binnenkort weer aan de slag kunnen in de tuin, aan de buitenbaan, zodat hier ook weer de reguliere treinregeling weer op gang kan komen samen met een aantal nieuwe aanpassingen in het geheel sporenplan en het landschap.
Dan kunnen we opnieuw een aantal treinfanaten en liefhebbers ontvangen, die soms al lang moesten wachten op een bezoek.
( tussen haakjes, voor wie het nog niet weet, een echte opendeur of opendeurweekend wordt meer ingepland ).
Een afzonderlijk bezoek of in groep ( min. 15 personen ).


Voor groepen van mensen met een lichamelijke of mentale handicap wordt graag een uitzondering gemaakt.
Zij kunnen nog steeds bij ons terecht, na afspraak en met de nodige begeleiding.

Opnieuw geen witte Kerst dit jaar, 2022 !!!

2022
Geen witte Kerst !
Dan gaan we even terug in de tijd, want de tuin, bedekt met dat witte deken, geeft toch altijd een speciaal en geweldig uitzicht.
Ikzelf vind dit veel mooier dan een zomerzicht.
Geniet ervan en kom zo in de echte Kerstsfeer ...


Verschillende jaren geleden zag alles er dan zo uit, rond de feestdagen.


En toen werd er ook nog gereden, terwijl ik nu, eerlijk gezegd bij voorkeur in de warme huiskamer blijf zitten.
Ja, de leeftijd speelt hier ook een grote rol, ik heb nog ooit sneeuw geruimd in korte broek en T-shirt, zonder problemen, maar dat zou nu niet meer goed komen vrees ik, haha !!!





In het dorpsstation wordt er sneeuw geruimd op de perrons.


Mijn tandrad treintje langs de "echt" besneeuwde bergen, een prachtig zicht !


Bij valavond heb je steeds meer licht in de tuin, omdat ook de verlichting weerkaatst op de sneeuw.





Het meer is nog niet bevroren maar errond ziet alles al mooi wit.


De Zwitserse treinen geven niet op, zij zijn meer gewoon !





 Weer enkele mooie sfeerbeelden die van deze periode een echt Kerstgevoel opwekken, wat wij nu totaal moeten missen ... spijtig genoeg !

Stand van zaken ! ... Werken in Minidom, Zomer 2022.


Eerst even terug in de tijd  !!!

Mei 1997 - de start voor Minidom werd gegeven.
De eerste werken aan het Deel I.

Er wordt gestart met het uitgraven van de vijver, in modeltermen "Het meer"
Kathy en Gunther gaan aan de slag.


2022 - 25 jaar later ! 
Kathy en Gunther weer aan de slag maar dit keer voor het dichtleggen van de vijver ( Meer ), bij gestaan door een derde harde werker Javier ( echtgenoot van Kathy ) 


Kathy verdeeld de aangevoerde grond ...


Gunther brengt ook grond aan, samen met Javi ...


In snel tempo werd de put gevuld met zo'n 4 m³ grond ...


Nog wat aanstampen en klaar !!!
Einde van een tijdperk met water, groen en Salamanders als "krokodillen" en die mooie metalen bruggen in het midden over het meer.


Ondertussen gaan de werken verder in de buurt van het Dorpsstation ...



En wordt ook de dubbel-sporige brug aan de linker zijkant van Deel I aangepast en is er gekozen voor zachte S-vormige verbinding naar de tunnels in plaats van het vroegere rechte stuk ...


Dit zal nu een dubbel-sporige viaduct of berm worden !


Het treinverloop zal nu veel mooier ogen !



Wordt zeker vervolgd ...
 

Grote werken in Minidom !

Grote aanpassings- en vernieuwingswerken in Minidom :

Het moest ervan komen, al verschillende jaren werden er nieuwe plannen gemaakt voor Minidom, maar telkens weer uitgesteld om tal van redenen.
Maar nu is het zover, we zijn er aan begonnen !
Ziehier al een korte samenvatting :

DEEL  I

In ons oudste deel (Deel I, links in de tuin) lag van bij het begin al een vijver, Sorry! ...in modeltermen is dit een "Meer".
Vraagt ook erg veel onderhoud en tijdens de Zomermaanden dient hij ook regelmatig worden bijgevuld, zeker nu met de huidige langdurige droogte en hittegolven wordt dit ook extra werk en een lopende rekening, dus weg ermee !!!


De ganse put wordt weer opgevuld en krijgt een andere bestemming, waarop ik later nog zal terugkomen, want dit staat nog niet helemaal vast.



De spoorwegbrug, over het meer (vijver) zal voorlopig blijven, maar kan ook nog vervangen worden door een viaduct.


De dubbel-sporige brug, volledig links gaat ook weg en er komt een dubbel-sporige berm die niet meer recht maar in een zachte S-bocht zal verlopen.


De tandrad-baan wordt ook aangepast, zodat ze niet meer door de vroegere tunnels zal lopen, want dit was altijd een probleem voor het reinigen en opkuisen van de sporen ( zeker met het tandrad in het midden, dat iets boven de railstaven uitsteekt.


DEEL  II

Deze hoek en achterkant van ons 2de deel, gaat ook een aantal wijzigingen ondergaan qua spoor-omloop, zodat er nadien 1 omloop extra zal gevormd worden, zodat hier dan 4 in plaats van 3 omlopen afzonderlijk kunnen bereden worden.


Kijk dus maar goed naar deze foto's, het zal er binnenkort geheel anders uitzien !




 Ik zal je op de hoogte houden van de werken en resultaten, dus wordt vervolgd !