Plannen voor het nieuwe jaar 2018 :


Hier maak ik enkele nieuwe ideeën bekend, die in 2018 tot uitvoering zouden moeten komen, indien alles verloopt volgens plan.

Daar ik nog steeds problemen heb met een aantal Piko-locs, van het eerste uur, meer bepaald deze die nog met de zwarte wielen zijn uitgerust en dus regelmatig slechte contacten geven met een stotterend rijden tot gevolg, wat soms ontsporing van wagens tot gevolg heeft.

Hieronder nog een afbeelding van het oude motorblok met zwarte wielen.



Ondertussen werd dit dan vervangen door een volledig nieuw blok, waarbij uiterlijk alleen de vernikkelde wielen opvallen ... maar !!!! ... er is veel meer veranderd !

Naast de nieuwe wielen, draaien de assen nu ook in rollagers, dit geeft een draaibeweging zonder enige weerstand, zodat de motor ook minder belast wordt en zijn kracht nu rechtstreeks op de wielen kan overbrengen, dus betere rij-eigenschappen verzekerd.

De inwendige stroomafname op de wielassen, vroeger door fijne koper veren, die juist naast binnenkant van elk wiel werden geplaatst en daardoor ook olie of vet te verwerken kregen, de smering van de wielassen, en dus ook slechte contacten konden veroorzaken.

Nieuwe uitvoering :
Nu met die rollagers op de assen, wordt het koperen veercontact op de buitenzijde van de rollager gelegd, dit geeft dus een direct contact en daar de buitenring van de rollager vast zit (... dus niet mee draait met de assen en wielen ) is het een perfect contact ( nu ook vrij van olie of vet ).

Kortom Piko heeft een sterke verbetering doorgevoerd die nu zelfs beter moet zijn dan LGB, want bij geen enkele van hun locs heb ik rollagers gezien.

Deze twee locs werden al uitgevoerd met de nieuwe aandrijvingen en zullen binnenkort uitgebreid getest worden op de tuinbaan.
Ik kijk er al naar uit, maar volgens mij moet dit goede resultaten geven en zal ik ook nog enkele andere oudere modellen met deze nieuwe aandrijvingen uitrusten.
( Ik heb ook al enkele nieuwere locs van Piko, al uitgerust met deze aandrijvingen en deze rijden opmerkelijk goed, dus hoef ik in feite niet te twijfelen aan het test-resultaat ) 




 Mijn "Rode" Br101 :
Ik had het idee om deze de kleuren te geven van een Belgisch type 28 of 29.
Maar het zijn uiterlijk wel bijna dezelfde modellen, maar toch zijn er verschillen daar ze door verschillende firma's zijn gebouwd, dus dit doet me wel twijfelen.
Daar komt ook nog bij dat ik geen Belgische wagens heb voor deze loc, al rijdt hij meestal grensoverschrijdend voor internationaal vervoer en dus met andere wagens, maar toch !

Mijn hoofddoel is wel om het rood van de loc weg te werken, daar ben ik op uitgekeken en dus ben ik op zoek gegaan naar andere uitvoeringen van deze BR101........




Dit is de Belgische uitvoering, vind ik wel mooi van kleuren !


Dit is een andere uitvoering van DB (Duitsland )
Minder "rood" vind ik beter, maar dan lijkt hij weer veel op de Piko BR208 ook in beige-rode uitvoering ...


Dan is er nog een nieuwe "Rheingold" uitvoering, nu in beige-blauw ( Vroeger ook beige-rood )
Deze is wel erg mooi, maar dan moet hij altijd met personenwagens rijden,  geen vrachtvervoer, dus weer een beperking .... !

Dit wordt nog even brainstormen ! ... of vind ik nog een andere, mooie, oplossing ?


Eind dit jaar is het feest in Minidom  !!!
Al ruim twintig (20) jaar, dus vanaf mijn start met de tuinbaan, kijk ik uit naar mijn lievelingsmodel aller tijden ! ..... wie zou dit model ooit uitbrengen ( zie foto hieronder ), de BR103 en dan bij voorkeur ook in de vroegere "TEE" kleuren, beige-geel en rood.

Maar eindelijk is het zo ver, Piko brengt het model uit, dit jaar 2018, vierde kwartaal, dus vanaf Oktober 2018 leverbaar.

DIE GAAT ZONDER TWIJFEL IN MINIDOM RIJDEN !!! 


en ik verwacht ook dat er volgend jaar passende wagens zullen uitgebracht worden, zodat het plaatje compleet wordt, maar dat is nog even afwachten !