Onstabiele wagens - ontsporingen - de OPLOSSING !

HET PROBLEEM  :
Wagens met draaistellen kunnen problemen geven bij het rijden door kortere bochten of wissels ( wisselstraten = meerdere wissels achter elkaar )
Hoe langer de wagens zijn hoe meer kans op problemen, wat dan meestal tot ontsporingen kan leiden.

DE OORZAAK  :
Zeker bij een tuinbaan kunnen zich oneffenheden voordoen in de omloop, door allerlei factoren en dat merk je al snel bij het rijden, dat de wagens beginnen klikken ( ... of een beetje links of rechts kantelen ).
Een korte wagen vangt dit meestal wel op, maar langere wagens met wielstellen kunnen hierbij het wielstel dusdanig kantelen dat één zijde opgetild wordt, zodat het wiel met zijn flens boven de railstaaf wordt getild en bvb in een bocht of op een wissel ontspoort .

WAAR ZIT HET PROBLEEM ?
Onder de stellen, op het chassis van de wagen zitten meestal kleine opstaande nokken die het wielstel beletten om te kantelen, zelfs bij het draaien.
Maar ook wordt dit systeem in vele gevallen op de beide stellen toegepast, zodat de wagen in principe op 4 ( vier ) punten steund en dat geeft wel een stabiel effect maar niet voldoende vrijheid om te bewegen.
Neem bvb een tafel met 4 poten : 
Indien de bodem of vloer niet perfect horizontaal ligt dan kantelt de tafel en moet er meestal onder één van de poten een dun plaatje worden geplaatst om opnieuw stabiel te staan.
Neem nu een tafel met slechts 3 ( drie ) poten, dan zal je merken dat die "altijd" stabiel staat, omdat ze zich kan aanpassen aan de ondergrond.

Dit moeten we ook kunnen bereiken met onze wagens ( die problemen geven ! )


HOE OPLOSSEN ?
De centrale schroef  van het wielstel losschroeven en het wielstel verwijderen.
Nu zie je hier dat plaatje met 2 opstaande kanten.
Dit maak je los ( 2  kleine schroefjes ) en dan kan je met een scherp mes, vijltje of dremel, de beide opstaande kanten weghalen .


Het plaatje terug op zijn plaats monteren en over de centrale pen een metalen ring of rondel leggen.
Vervolgens het wielstel terug plaatsen, maar de centrale schroef niet volledig aandraaien, zodat je kan voelen dat het draaistel nog wat links en rechts kan kantelen.
OPGELET !!!
Dit mag slechts bij één van de beide draaistellen van een wagen worden uitgevoerd !
( Anders verliest de wagen volledig zijn stabiliteit waarbij hij bij het rijden steeds maar links en rechts zal gaan bewegen ( waggelen ! ), ook niet leuk om te zien.

Nu heb je uiteindelijk een wagen met 3 steunpunten en die zal veel beter alle oneffenheden kunnen opvangen en zo ook ontsporingen tegengaan.
(Sommige wagens, zoals bvb LGB, hebben draaistellen waarvan de zij-armaturen, waarin de wielassen draaien, onafhankelijk kunnen bewegen links en (of) rechts, maar zelfs dat kan nog onvoldoende zijn, waarbij dan ook kan ingegrepen worden ... en met positief resultaat )
(... wat trouwens het geval was bij onze wagen in dit voorbeeld ! )


Dit alles zijn mijn "persoonlijke" ervaringen die ik graag met jullie wil delen.
Mogelijks zijn er ook nog andere oplossingen, maar deze is voor mij de éénvoudigste, snelste en ook goedkoopste, want het kost mij enkel wat tijd en werk en zelfs dat is heel beperkt en te verwaarlozen.

Maar nu rijden vele wagens perfect, geen problemen meer en zelfs bij het verkanten van bochten heb ik nu geen problemen meer met mijn lange wagens.
Veel succes gewenst alvast !